در این کتاب شرح و دفاعیه ای است از یک نوع خاص سینما؛ یک سینمای مهم که یقیناً تنها نوع در خودش نیست. نویسنده از تمام ابزارهای روشن فکرانة روزگار خودش، از جمله تئوری روان شناسی و پدیدارشناسی، استفاده کرده است تا این نوع سینما را بیش از انواع دیگر، مهم جلوه دهد.
این کتاب ابتدا در سال های 1963 ـ 1965 منتشر شد. این شرح و دفاعیه ای است از یک نوع خاص سینما. میتری از تمام ابزارهای روشن فکرانه روزگار خودش، از جمله تئوری روان شناسی و پدیدارشناسی استفاده کرده است تا این نوع سینما را بیش از انواع دیگر، مهم جلوه دهد. میتری یکی از مدرسان نخست تاریخ و تئوری سینما بود و یکی از کسانی که زیبایی شناسی فیلم را به عنوان موضوعی جدی برای مطالعه به رسمیت شناخت. او کتاب دو جلدی اش، زیبایی شناسی، را به عنوان یک گام رو به جلوی روشنگر طراحی کرد که از پیشینیان فاصله بگیرد و اشتباه های آن ها را تصحیح کند. در جلد اول کتاب به ماهیت تمامی انواع فیلم ها می پردازد و در جلد دوم کتاب فرم ها با سینما در تمام سبک و تجلیات آن برخورد می کنند. او ادعا می کند که کتابش بر سلیقه محض متکی نیست، بلکه به تحلیل علمی از ظرفیت و قابلیت های پرمعنی و منحصر به فرد خود سینما اتکا کرده است. میتری در این کتاب به سینما و آفرینش، مؤلف فیلم، تولید استاندارد و هنرمندان و صنعتگران، تصویر فیلم، تصویر ذهنی، تصویر سینمایی، مونتاژ، ریتم سینمایی، روان شناسی مونتاژ، رنگ و گفتار و صدا در سینما، ادبیات سینما، درام شناسی فیلم، منطق فیلم و… می پردازد.
Reviews
There are no reviews yet.