کتاب «راز 313» نوشته ی «محمد ذکاوت صفت»، تحقیقی تحلیلی درباره ی یاران خاص امام زمان علیه السلام می باشد. این کتاب به ده سؤال اصلی پیرامون یاران خاص امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پاسخ می دهد که عبارتند از:
1. سابقه ی عدد 313 چیست؟
2. آیا واقعاً 313 نفر یارِ خاص، شرط ظهورند؟ یعنی هر زمان که تعداد این افراد خاص به عدد 313 رسید، امام مهدی علیه السلام ظهور می کند؟
3. آیا این یاران خاص، تعیین شده اند و نام و یا مکان زندگی آنها در روایات ذکر شده است؟
4. آیا تمام 313 نفر در عصر ظهور زنده اند یا از مرحومین نیز جزء آنها هستند و به هنگام ظهور رجعت می کنند؟
5. آیا خودشان می دانند که جزء یاران خاص امام هستند؟
6. آیا همدیگر را می شناسند؟
7. اگر یاران خاص از ملّیتهای مختلفند و در جهان پراکنده اند، چگونه خبر از ظهور پیدا می کنند و چگونه به خدمت امام می رسند؟
8. ویژگیهای آنان از نظر ایمان و اطاعت و عبادت و شجاعت چیست؟
9. آیا همه ی یاران خاص، در یک درجه از ایمانند؟
10. آیا می شود جزء یاران خاص امام؛ یعنی جزء 313نفر شد؟
مؤلف کتاب در پاسخ به سؤال سابقه ی عدد 313 با بیان این که این عدد سابقه ی طولانی دارد، پنح مورد از نمونه هائی که عدد آنها در طول تاریخ 313 نفر بوده است، نام می برد که عبارتند از: تعداد پیامبران مرسل، تعداد سپاه طالوت پس از آزمایش، تعداد اوصیاء، تعداد ملائکه در جنگ بدر و تعداد اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در جنگ بدر.
همچنین ایشان در نکته ای لطیف می نویسد:
شاید ذکر این مطلب خالی از لطف نباشد که عدد 313 در حساب ابجد کبیر برابر با کلمه ی «جَیش» (ج+ ی+ ش= 3+10+300=313) است. و کلمه ی «جَیش» در زبان عربی به معنای «سپاه» در زبان فارسی است.
مؤلف کتاب در بیان بعضی از شرائط ظهور، پنج شرط را از شرائط ظهور می شمرد که عبارتند از:
وقوع نشانه های ظهور، وجود 313 نفر یار مؤمن و مخلص، وجود حداقل ده هزار مرد جنگی مطیع، آمادگی جهان برای مصلح جهانی، و بالأخره اراده و اجازه ی الهی نسبت به ظهور امام عصر علیه السلام.
ایشان در عنوان «وقوع نشانه های ظهور»، این نشانه ها را به «نشانه های حتمی» و «نشانه های غیر حتمی» تقسیم می کند و نشانه های حتمی را به «نشانه های غیر مقارن» و «نشانه های مقارن ظهور» تقسیم می نماید.
همچنین نشانه های حتمی را چنانکه در روایات متعددی ذکر شده است، پنج نشانه می داند که عبارتند از:
1. خروج سفیانی
2. قیام مرد یمانی
3. ندای آسمانی
4. فرو رفتن لشکر سفیانی در سرزمین بیداء
5. شهادت نفس زکیّه
مؤلف کتاب «راز 313» با علم به این که تاکنون سه قول از معاصرین در این که ظهور امام زمان علیه السلام همچون غیبت ایشان به صغری و کبری تقسیم می شود، و با رد این اقوال، به دلیل استحسانی بودنِ آن و نبود دلیل روائی بر آن، به تقسیم ظهور امام زمان به «ظهور اصغر» و «ظهور اکبر» بر اساس روایات می پردازد و در این باره می نویسد:
ظهور اصغر امام مهدی علیه السلام در سحرگاه روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان ، سه ماه و هفده روز ( 107 روز) قبل از ظهور اکبر او (قیام) صورت می گیرد. در آن سحرگاه مبارک، جبرئیل در آسمان حضرت مهدی را با نامش و نام پدرانش علیهم السلام معرفی می کند و ظهور اصغر شروع می گردد. منظور ما از ظهور اصغر، اعلان عمومی نام حضرت توسط جبرئیل به زبانهای مختلف و اطلاع جهانیان از حقانیّت مذهب شیعه است. حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه، ظهور اصغر را از مدینه آغاز خواهند کرد.
صد و هفت روز بعدتر؛ یعنی در روز شنبه، عاشورای ماه محرم سال بعد از ظهور اصغر، خورشید عالمتاب وجود جانبخش امام زمان علیه السلام، ظهور اکبر (قیامِ) خود را از مکه ی مکرّمه آغاز می کند و اشک فراق از چهره خسته و غبارآلود بشریت می زداید، بر لبان خشکیده ی دلهای منتظران خنکای طراوت لبخند می نشاند و به جانهای عاشقان مشتاق، جام باده ی وصال می نوشاند.
منظور ما از ظهور اکبر، آغاز قیام امام می باشد که از کنار خانه ی خدا پس از ظهور اصغر در مدینه و جمع شدن یاران خاص (313 نفر) آغاز می گردد.
از مطالب منحصر به فرد و شایسته ی خواندن این کتاب کوچک، بررسی فاصله ی پنج نشانه ی حتمی ظهور تا ظهور اکبر امام زمان می باشد که بر اساس روایات و با پرهیز از هرگونه توقیت صورت گرفته است.
از ویژگیهای منحصر به فرد این کتاب، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. ارائه ی تقسیم دقیقی از نشانه های ظهور، که ثمره ی آن عدم اشتباه شرائط ظهور با نشانه های ظهور و و همچنین نشانه های حتمی با نشانه های مقارن خواهد بود.
2. تفصیل بین جمعه ی ظهور و شنبه ی قیام امام زمان علیه السلام، که ثمره ی آن عدم خلط بین این دو که 107 روز با هم فاصله دارند، می باشد.
3. تعیین فاصله ی نشانه های حتمی ظهور با ظهور اکبر بر اساس روایات، که ثمره ی آن تعیین قطعی زمان ظهور پس از وقوع یکی از علائم پنجگانه ی حتمی ظهور (وقوع مصداق قطعی علامت) می باشد، البته با پرهیز از هرگونه توقیت و تعیین وقت برای زمان ظهور و فقط بیان روایات در این زمینه.
4. بررسی علت تفاوت در زمان حضور یاران خاص امام (313 نفر) خدمت امام زمان علیه السلام که ثمره ی آن برتری یاران شرقی بر یاران غربی با شاخص مکانی مکّه مکرّمه خواهد بود.
5. تحقیق نظریه ی توقیفی نبودن؛ یعنی قابل تعویض بودن و دارای وجود علی البدل بودنِ 313 یار خاص امام زمان علیه السلام، که ثمره ی آن امکان ورود و ملحق شدن به گروه 313 نفر و احتمال خروج از اسامی 313 نفر می باشد.
همچنین از بعضی مباحث این کتاب می توان موارد زیر را نام برد:
یاران خاص امام زمان علیه السلام همگی مرد هستند.
یاران خاص امام زمان علیه السلام هیچکدام از عرب و از نسل عرب نیستند.
یاران خاص امام زمان علیه السلام در عصر ظهور زنده اند و از کسانی که شهید شده اند یا رحلت کرده اند، جزء 313 نفر نمی باشند.
یاران خاص امام زمان علیه السلام از برترین مؤمنان موجود در زمان خود می باشند.
Reviews
There are no reviews yet.