پرداخت امن توسط کارت های عضو شتاب
تضمین کیفیت و پایین ترین قیمت
پشتیبانی 24 ساعته، 7 روز هفته
ارسال فایل بلافاصله پس از خرید

با پیروزی کودتای 28 مرداد 1332 یکی از دغدغه های اصلی حکومت کودتا نحوه برخورد با دکتر محمد مصدق نخست وزیر ساقط شده ایران بود. از آنجایی که رژیم پهلوی تاخیر در محاکمه مصدق را به زیان موجودیت خود می دید بر آن شد تا با محاکمه و سپس محکومیت مصدق، نهضت ملی ایران و هواداران آن را از صحنه سیاسی کشور حذف کند. در این راستا رژیم برای محاکمه مصدق دادگاه نظامی تشکیل داد. مصدق تشکیل دادگاه علنی را برای محاکمه خود به فال نیک گرفت و آن را به فرصتی برای دفاع از خود و نهضت ملی ایران تبدیل نمود و با دفاعیات خود رژیم کودتا و حامیان خارجی آنرا به چالش کشید. سیر برگزاری جلسات محاکمه مصدق و یارانش در دادگاه نظامی و لایحه دفاعیه و واکنش های او و هوادارانش موضوع این کتاب است.

در ابتدای کتاب می خوانیم:
دکتر محمد مصدق طی دفاع مشروحی گفت من در روز 28 مرداد نخست وزیر بوده ام و فقط دیوان کشور صلاحیت دادرسی دارد. دکتر مصدق خود را نخست وزیر قانونی ایران معرفی کرد.
در ساعت یک بعدازظهر پریروز (در ابتدای کتاب آمده) جاده نظامی سلطنت اباد وضع دیگری بخود گرفته بود. ماشینهای نظامی و اتومبیل های خبرنگاران خارجی با سرعت زیادی بطرف سلطنت اباد در حرکت بودند و چون قبلا اطلاع داده شده بود که ساعت سه بعد از ظهر محاکمه آغاز خواهد گردید تا ساعت دو نیم بعد از ظهر کلیه خبرنگاران داخلی و خارجی و تماشاچی هائی که موفق به دریافت کارت ورودی شده بودند در سلطنت آباد حاضر بودند…

ادامه مطلب

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب محاکمه و دفاع دکتر محمد مصدق (نسخه کامل)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *