از مقدمه کتاب:
مجموعه ای که پیش رو دارید حاصل تلاش ده ساله من است در جهت فراهم کردن ساختار و الگویی برای یادگیری، آموزش و تمرین بداهه نوازی برای خود و دیگر هنرمندان و هنرجویان. روند آموزش موسیقی ایرانی عموما بعد از گام های مقدماتی به آموزش روایتی از ردیف موسیقی می انجامد. غالبا هنرجو تحت نظارت و وسواس قابل توجه مدرس، به یادگیری و به خاطر سپردن ردیف می پردازد. اما پس از یادگیری ردیف مرجع و روش مدونی برای آموزش بداهه نوازی وجود ندارد. برخی از مدرسین روشهای آموزشی ابداع کرده اند که از آن برای آموزش بداهه نوازی به هنرجویان خود استفاده می کنند. اما غالبا این انتظار از نوازنده می رود که راه سنگلاخ و پر پیچ و خم گذر از “نوازنده ای که ردیف می داند” به “نوازنده ای که بداهه می نوازد” را به تنهایی طی کند. نوازندگان چیره دست پیش از این، این مسیر را غموما با تکرار و تکرار و تکرار ردیف نوازی طی کرده اند، به گونه ای که ردیف و ساختار موسیقیایی آن، ناخودآگاه بخشی از بیان موسیقیایی آنان میشده است…
Reviews
There are no reviews yet.